fredag 5. juli 2013

Tanker rundt slektsblogging


Dette med slektens forhistorie opptar meg mer og mer, men det er vanskelig å vite hvordan man skal presentere det på en lett forståelig måte gjennom en blogg. Jeg syns det er viktig for etterslektene å få ned litt rundt menneskene og stedene de har bodd. Det omhandler også lokalhistorie fra forskjellige steder.
Det kan jo være andre der ute i "spacen" som også forsker på noe av det samme eller de samme stedene. Folk som har kjent hverandre i en svunnen fortid.
Jeg fant noen koselig bilder:
 Mormor og morfar med sin T-Ford. Jeg vet ikke hvor bildet ble tatt men det er vinterstid. Skikkelig kjettinger på bakhjulene og mormors fancy kåpe og hatt

Jeg har "en haug" tremenninger gående rundt som jeg ikke aner hvem er. Etterfølgere etter mine besteforeldres søsken. 
For øyeblikket fordyper jeg meg i Mjøndalen. Min mormor (Munkhaugen) bodde i Smedgaten 7 med sin store søskenflokk. Min mors foreldre møttes på Papyrus Paper Mill hvor de begge jobbet. Dette vil jeg komme tilbake til under vignetten Mjøndalen
Min kusine Thorill Jacobsen (bodde på Ulvøya) og meg på besøk hos mormor og morfar. Jeg tror bildet er tatt i hagen på Holttangen i Hønefoss hvor de flyttet etterat morfar gikk av med pensjon.
Senere kjøpte de leilighet i Nansenveien og bodde der resten av sitt liv.
Begge er gravlagt ved Hønefoss Kirke.

Etterat de kom flyttende til Hønefoss hadde morfar (Andor Jacobsen) mange småjobber på Follum Fabrikker. Han kunne ringe til mor å si "Nei, nå står 7'ern igjen, jeg tar meg en tur til Follum. Han startet da opp den lille røde Ford Anglian sin reiste til Follum og fikk 7'ern i gang igjen.
Mye av dette stoffet har jeg på slektstavler på pc'en, men det er jo litt synd og gjemme det der.
For tiden skanner jeg gamle bilder jeg har funnet i fotoalbum fra min mors familie.

Hvis noen kjenner seg igjen, være seg personer eller steder vil jeg bli kjempeglad for tilbakemeldinger og historier.
Bruk kommentarfeltet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar